SAHABAT TENTERA FISABILILLAH™

Wednesday, October 1, 2014

Berusaha Menjadi Solehah




Engkau wanita syurga bidadari dunia
Kehormatan kau jaga dengan penuh cinta
Engkau wanita syurga
bak permata berharga
berbinar indah dalam kesucian jiwa 

                                                                                                                               …………………………………………………


Awatif..Akulah tu.Nama yang diberikan itu sesungguhnya indah bagi diriku.
Aku ingin menjadi seperti Khadijah..seprti Rabiatul Adawiyah..Nama-nama itu sangat hebat dalam sejarah srikandi Islam.
Ikhtilat?Apa itu ikhtilat?Perlukah ikhtilat?..
Hemm.Ikhtilat sesama ajnabi sangat penting.Batas pergaulan antara lelaki dan perempuan sanagt perlu dititikberatkan.
Dalam usiaku baru 19 tahun, baru memasuki dunia kampus di salah satu Pusat pengajian di kota metropolitan itu , aku sememamangnya ingin mencintai dan dicintai.Aku amat menjaga ikhtilat sesama ajnabi..Namun syaitan ada di mana2..ishh..nyah kau dari hidup aku..!ganggu aja..pergi kau wahai syaitan..!!jgn sesekali kau robek hatiku..!!
Namun , hidup tak selalunya indah.Aku lemah dengan panahan mesra si Adam yang asyik mengganggu aku.Namun alhamdulillah..aku ada pembimbing paling mustajab..Finalah..!! Dialah teman..dialah segalanya..dia ada di saat aku susah senang..dia penguat aku!!Alhamdulillah..sebenarnya Allah yang tolong aku..cuma Finalah sebagai perantaraNya..subhanaAllah..sungguh cantik aturanMu….!
“Fina,tolong aku,kau tahu bukan aku tidak suka bercinta sebelum kahwin? Kau juga tahu prinsip aku.”kata aku kepada sahabat karibku itu.Hanya dia seorang yang tahu masalah aku itu.
“ Watif , kalau dia nak ‘cop’ kau apa salahnya.Yang penting masing-masing menjaga ikhtilat.Tapi bagi aku, kau utamakan dulu pelajaran kau..nanti berkhayal tak tentu pasal..kau sendiri yang rugi kan?..sejauh manapun kita ingin menjaga suatu perhubungan itu..selagi tu syaitan makin mengganggu..tah2..syaitan yg first class yg akan mengganggu kau..huhu..tapi macam aku cakaplah..tidak salah kalu dia nk takdim kau..Tp ingt pesan aku…mujahadah binafsi.kena kuat..lelaki ini manis bila berbicara…tu paling kena ingat tau..!!” Jawab Fina.
Aku buntu mencari jawapan mengenai lamaran Azmir terhadap diriku.Sememangnya memuliakan wali itu paling aku inginkan..ahh..buntunya..
Astagfirullah..Awatif..kenapa benda kecik pun kau nak tension2..relaks..yang penting kau tegas dengan prinsip dan pendirian kau…Umur 19 tahun?Perlukah kau fikirkan semua tu?..getus Awatif dalam dirinya..
Hem biarlah..relaks..bagi aku masih awal..keutamaan aku belajar dan keluarga..
Jodoh itu akan hadir jika kita sudah bersedia..
Dan sekarang aku belum bersedia…
————————————————————————–
UNTUK MENGGAPAI WANITA SYURGA ITU SULIT SEKALI.WALAU DI AWAL MENJAGA TETAPI TERKADANG TUNDUK JUGA PADA HASUTAN NAFSU DAN SYAITAN..MUJAHADAH NAFSI PERLU KUAT..KEAZAMAN PERLUKAN TINDAKAN MENGHASILKAN KEJAYAAN.
IKHTILAT
Bermaksud pergaulan.Pergaulan membawa maksud percampuran sesama manusia sama ada lelaki atau wanita.
Susahkah ingin menjaga iKhtilat?Sememangnya ia memerlukan mujahadah yang sangat kuat.
Bisa sahaja jikalau berurusan dengan lelaki..namun jagalah batas2 pergaulan..mungkin susah..tapi bermujahadahlah….
Tiada ada masalah kalau seorang wanita itu telah ‘dicop’ oleh mana-mana lelaki.Namun ingat..Syaitan itu ada di mana-mana.Dia akan sentiasa mengaburi mata kita.Jagalah perhubungan yang dibina mengikut syarak.Couple Islamik tidak pernah wujud dalam Islam.Matlamat takkan menghalalkan cara.Couple islamik hanyalah selepas melafazkan sakinah yang mulia iaitu ijab dan kabul.
Saya ingin berkongsi secara ringkas satu kisah benar.Seorang perempuan ini telah ‘dicop’ oleh seorang lelaki , dan tempoh perkenalan mereka selama 7 tahun.Dalam tempoh itu si lelaki meminta untuk berhubung dengan perempuan itu 4 bulan sekali.Tetapi perempuan itu tidak bersetuju dan menjawab.Kalau kamu tidak mendengar berita saya meninggal dunia , maknanya saya masih sihat..SubhanaAllah.Lihatlah betapa si perempuan ini amat menjaga perhubungan ini.Dalam tempoh 7 tahun hanya 3 kali mereka berhubung.Itulah natijahnya jika Allah sebagai penyantar utama dalam perhubungan itu..
Dan paling terkesan apabila si perempuan ini berkata..Kalau sekarang kita sering menghubungi sesama kita,Apakah nasib bakal generasi akan datang.??Kalau sekarang kita sering bermesej , bergayut siang malam.Anak-anak kita juga akan melakukan hal yang sama,Bahkn lebih teruk lagi dari itu.
………………………………………………………………..
Wanita solehah itu bukanlah terletak pada pakaiannya
Wanita solehah itu bukanlah terletak pada status ustazahnya
Wanita solehah itu bukanlah terletak pada kelembutannya
Namun..pada dia ada segalanya…
penyejuk mata hati ayah dan bonda..
Berusaha untuk menjadi solehah..
wanita solehah itu tatkala tidak memandang dan dipandang…
perbaiki diri..perbaiki peribadi..Insyaallah Allah akan kurniakan Imam yang mampu membimbing kita menggapai wanita syurga bidadari dunia..
………………………………………………………………..
Mudah utk jatuh cinta,
tidak salah,
kerana itu merupakan fitrah,
namun cara untuk mengendalikn rasa cinta itu yg susah.
ada yg mampu,
ada juga yg tersungkur..
tidak salah jikalau ada yg ‘cop’ atau ‘takdim’ seseorg wanita itu,
namun jagalah batas ikhtilat..
ingtlah,
jika hri ni kita mesej dgn ajnabi tnpa tjuan kpntingan,
jika hri ini kita berdating tnpa rasa malu dan segan,
jika hri ini kita berpegangn tgn tnpa takut pd tuhan,
jika hari ini kita bergayut siang malam tanpa rasa kegusaran,
Bagaimana nasib generasi di hari depan?
Bagaimana nasib Islam di hari depan?
Mungkin kita bisa bersuka ria..bergelak ketawa..bersenda gurau di saat ini
Namun jgn kita tangisi , jgn kita sesali , jgn kita ratapi ,
Jika generasi muka yg lahir menjadi hamba kepada duniawi,
Menjadi hamba kepada musuh yang hakiki,
nauzubillahminzalik.
ayuh,sama2lah perbaiki diri,Insyaallah,
Allah xkn memandg enteng stiap usaha hmbanya.

YA ALLAH KUATKAN KAMI UNTUK MELAWAN NAFSU DUNIAWI..
YA ALLAH TABAHKAN KAMI MENEPUH JALAN ONAK PENUH DURI..
SESUNGGUHNYA KAMI LEMAH TANPAMU DI SISI..
BANTULAH KAMI..
BIMBINGLAH KAMI ..
PIMPINLAH KAMI..
AGAR BISA MELALUI JALAN INI..
JALAN YANG DIBERKATI,
JALAN REDAMU YA ILAHI..
AMIN YA RABBAL ALAMIN..
‘ORANG YANG TAK BERCOUPLE SEBENARNYA BUKANLAH TAK LAKU,TETAPI CINTANYA HANYA UNTUK LIMITED EDITION UNTUK YANG HALAL SAHAJA’- UAI

sumber:  http://www.iluvislam.com/tazkirah/10212-berusaha-menjadi-solehah.html
Penulis
Editor
Abi Aisyah

No comments:

There was an error in this gadget

Follow by Email