SAHABAT TENTERA FISABILILLAH™

Saturday, January 18, 2014

Bidadari Syurga





Bidadari merupakan salah satu anugerah Allah kepada seorang lelaki
yang memasuki syurga. Bagi seorang wanita yang solehah maka
bidadari bagi suaminya adalah dikalangan bidadari2 kurniaan Allah
dan dia (isteri solehah merupakan ketua akan segala bidadari-
bidadari tsb).

Berjihad pada agama Allah merupakan satu amalan yang menjadi
kesukaan Allah swt dan ini merupakan sunnah besar nabi SAW dan
kalangan sahabat-sahabat. Setiap manusia yang mati wlaupun berapa
umurnya maka akan ditanya dimanakah masa mudanya dihabiskan.

Kisah......:

'Ainul Mardhiah merupakan seorang bidadari yang paling cantik
dikalangan bidadari-bidadari yang lain (nama puteri bongsu saya -
bermaksud mata yang di redhai). Suatu pagi (dalam bulan puasa)
ketika nabi memberi targhib (berita-berita semangat di kalangan
sahabat untuk berjihad pada agama Allah) katanya siapa-siapa yang
keluar di jalan Allah tiba-tiba ia shahid, maka dia akan
dianugerahkan seorang bidadari yang paling cantik dikalangan
bidadari2 syurga. Mendengar berita itu seorang sahabat yang
usianya sangat muda teringin sangat nak tahu bagaimana cantiknya
bidadari tersebut.... tetapi dia malu nak bertanyakan kepada nabi
kerana malu pada sahabat-sahabat  yang lain. Namun dia tetap beri
nama sebagai salah sorang yang akan  keluar/pergi.
Sebelum Zohor sunnah nabi akan tidur sebentar (dipanggil
khailulah, maka sahabat yang muda tadi juga turut bersama jemaah
tadi... tidur bersama-sama....

Dalam tidur tersebut dia bermimpi berada di satu tempat yang
sungguh indah, dia bertemu dengan seorang yang berpakaian yang
bersih lagi cantik dan  muka yang berseri2 lalu ditanyanya
dimanakah dia... lalu lelaki itu menjawab inilah syurga. Lalu dia
menyatakan hasrat untuk berjumpa dengan 'Ainul Mardhiah... lalu
ditunjuknya di suatu arah maka berjalan dia... di suatu
pepohon beliau mendapati ada seorang wanita yang tak pernah dia
lihat kecantikan begitu... takpernah dilihat didunia ini... lalu
diberi salam dan dia bertanya andakah ainul mardhiah... wanita itu
menjawab ehh  tidakk... saya khadamnya ainul mardhiah ada di dalam
singgahsana sana.

Lalu dia berjalan dan memasuki satu mahligai yang cukup indah dan
mendapati ada seorang lagi wanita yang kecantikannya
berganda-ganda dari yang pertama tadi sedang mengelap permata-mata
perhiasan di dalam mahligai.... lalu
diberi salam dan di tanya lagi adakah dia ainul mardiah lalu
wanita itu menjawab...eh tidakkk saya hanya khadamnya di dalam
mahligai ini... ainul mardiah ada di atas mahligai sana,..... lalu
dinaikinya anak-anak tangga mahligai permata itu kecantikkannya
sungguh mengkagumkan... lalu dia sampai ke  satu mahligai dan
mendapati seorang wanita yang berganda-ganda cantik dari
yang pertama dan berganda-ganda catiknya dari yang kedua.... dan
tak pernah dia lihat di dunia.... lalu wanita itu berkata ...
akulah ainul mardhiah, aku diciptakan untk kamu dan kamu
diciptakan untk aku.... bila lelaki itu mendekatinya wanita itu
menjawab... nantiii kamu belum syahid  lagiiii......tersentak itu
pemuda itu pun terjaga dari tidurnya lalu dia menceritakan
segala-galanya kepada satu sahabat lain, namun begitu dia memesan
agar jangan menceritakan cerita ini kepada nabi SAW... tapi
sekiranya dia  shahid barulah ceritakan kepada nabi.

Petang itu pemuda itu bersama-sama dengan jemaah yang terdapat
Nabi di dalamnya telah keluar berperang lalu ditakdirkan pemuda
tadi telah shahid. Petang tersebut ketika semua jemaah telah
pulang ke masjid, di waktu hendak berbuka puasa maka mereka telah
menunggu makanan untuk berbuka  (tunggu makanan adalah satu sunnah
nabi). Maka kawan sahabat yang shahid tadi telah
bangun dan merapati nabi SAW dan menceritakan perihal sahabat nabi
yang sahaid tadi... dalam menceritakan itu nabi menjawab benar...
benar...benar... dalam sepanjang cerita tersebut. Akhirnya nabi
SAW berkata memang benar cerita sahabat kamu tadi dan sekarang ini
dia sedang menunggu untuk berbuka puasa di syurga....
subhanallah...








CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN & WAKTU

Alkisah di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai
macam benda-benda abstrak: ada CINTA, KEKAYAAN,
KECANTIKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN dan sebagainya.
Awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan
saling melengkapi.

Namun suatu ketika, datang badai menghempas pulau
Kecil itu dan air laut tiba-tiba naik semakin tinggi
dan akan menenggelamkan pulau itu. Semua penghuni
pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri.

CINTA sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang
dan tak mempunyai perahu. Ia berdiri di tepi pantai
mencuba mencari pertolongan. Sementara itu air makin
naik membasahi kaki CINTA. Tak lama CINTA melihat
KEKAYAAN sedang mengayuh perahu. "KEKAYAAN! KEKAYAAN!
Tolong aku!" teriak CINTA. Lalu apa jawab KEKAYAAN,
"Aduh! Maaf,CINTA!" kata KEKAYAAN. "Perahuku telah
penuh dengan harta bendaku. Aku tak dapat membawamu
serta, nanti perahu ini tenggelam. Lagipula tak ada
tempat lagi bagimu di perahuku ini." Lalu KEKAYAAN
cepat-cepat mengayuh perahunya pergi meninggalkan
CINTA tenggelam.

CINTA sedih sekali, namun kemudian dilihatnya
KEGEMBIRAAN lewat dengan perahunya. "KEGEMBIRAAN!
Tolong aku!", teriak CINTA. Namun apa yang terjadi,
KEGEMBIRAAN terlalu gembira karena ia menemukan perahu
sehingga ia tuli tak mendengar teriakan CINTA. Air
makin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan
CINTA semakin panik. Tak lama lewatlah KECANTIKAN.

"KECANTIKAN! Bawalah aku bersamamu!", teriak CINTA.
Lalu apa jawab KECANTIKAN, "Wah, CINTA, kamu basah dan
kotor.Aku tak bisa membawamu ikut. Nanti kamu
mengotori perahuku yang indah ini." sahut KECANTIKAN.
CINTA sedih sekali mendengarnya. CINTA mulai menangis
terisak-isak. Apa kesalahanku, mengapa semua orang
melupakan aku.

Saat itu lewatlah KESEDIHAN. Lalu CINTA memelas, "Oh,
KESEDIHAN, bawalah aku bersamamu", kata CINTA. Lalu
apa kata KESEDIHAN, "Maaf, CINTA. Aku sedang sedih dan
aku ingin sendirian saja...", kata KESEDIHAN sambil
terus mengayuh perahunya. CINTA putus asa. Ia
merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya.
CINTA terus berharap kalau dirinya dapat diselamatkan.
Lalu ia berdoa kepada Tuhannya, oh tuhan tolonglah
aku, apa jadinya dunia tanpa aku, tanpa CINTA?

Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar suara,
"CINTA! Mari cepat naik ke perahuku!" CINTA menoleh ke
arah suara itu dan melihat seorang tua reyot
berjanggut putih panjang sedang mengayuh perahunya.
Lalu Cepat-cepat CINTA naik ke perahu itu, tepat
sebelum air menenggelamkannya.

Kemudian di pulau terdekat, orang tua itu menurunkan
CINTA dan segera pergi lagi. Pada saat itu barulah
CINTA sadar, bahwa ia sama sekali tidak mengetahui
siapa orang tua yang baik hati menyelamatkannya itu.
CINTA segera menanyakannya kepada seorang penduduk tua
di pulau itu, siapa sebenarnya orang tua itu. 

"Oh, orang tua tadi? Dia adalah "WAKTU", kata orang
itu. Lalu CINTA bertanya "Tapi, mengapa ia
menyelamatkanku? Aku tak mengenalnya. Bahkan
teman-teman yang mengenalku pun enggan menolongku",
tanya CINTA heran. "Sebab", kata orang itu, "hanya
WAKTU lah yang tahu berapa nilainya harga sebuah CINTA
itu......"

Harimau, Buaya, Tikus dan Madu

Adalah seorang hamba ALLAH ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan.
>Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu
>bunyi... Jeng!Jeng!Jeng!... bunyi....AAUUUMMMMM!!!!! Bunyi harimau yg
>kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba ALLAH ni pun
>lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba ALLAH ni.
>Sebab dia dah lapar sangat ni.
>
>
>                Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba ALLAH ni
>                punyalah takut,
>                berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia
>                diselamatkan
>                daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa ALLAH
>                diperlihatkan sebuah
>                perigi di depan matanya. Jadi untuk menyelamatkan diri si
>                hamba ALLAH ni pun
>                terjunlah ke dalam perigi.
>
>
>                Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba ALLAH ni
>                bergayut pada tali
>                tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di
>                tengah-tengah perigi. Di
>                mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba
>                ALLAH ni pun
>                berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa
>                kepada ALLAH
>                agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak
>                selamat, tetiba dengar
>                bunyi kocakan air di bawah perigi.
>
>
>                AAAAA!!!!... Ya ALLAH..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu
>                ada apa kat
>                bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah
>                jatuh ditimpa
>                tangga. lagilah takut si hamba ALLAH ni. Atas ada harimau
>                bawah ada buaya.
>                Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari jalan
>                keluar, tetiba
>                keluar seekor  tikus putih dari lubang celah-celah perigi,
>                naik ke atas ikut
>                tali yg hamba ALLAH tu bergayut.
>
>
>                Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak.  Cis, kurang
>                ajar punya tikus.
>
>
>                Alahhhh.... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg
>                berwarna hitam.
>                Naik mengikut tali tadi, Cit!Cit! Cit!Cit! sampai kat atas.
>                Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam
>                mana aku nak
>                buat ni.... habislah jadi mangsa buaya .
>
>
>                Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau
>                tunggu tali
>                putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih...
>                Sedang hamba ALLAH tu berfikir cam ner nak selamatkan
>                dirinya, tetiba....
>                terdengar satu bunyi.... BZZZZZ BZZZZZ...  bunyi lebah bawa
>                madu. Si hamba
>                ALLAH ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang
>                bawa madu.
>
>
>                Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut
>                si hamba ALLAH
>                ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba ALLAH
>                tu kata, "Fuh
>                manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni.
>                Sedapnya.
>
>
>                SUBHANALLAH sungguh sedap ni." Kerana setitik madu si hamba
>                ALLAH tu lupa
>                pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya
>                yg menantinya di
>                bawah.
>
>
>                Kalau semua nak tahu , si hamba ALLAH itu adalah kita semua.
>
>                Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang
>                sentiasa mengejar kita,
>                so beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah Malaikat
>                Munkar dan Nakir yg
>                menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat si hamba
>                bergayut tadi
>                adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka
>                panjanglah umur kita dan
>                kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
>
>
>                Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga
>                malam yang
>                sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.
>                Madu...,madu yg
>                jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat
>                dunia.
>                Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya,dia
>                lupa pada harimau
>                dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa
>                pada ALLAH.
>                Waktu susah baru la nak ingat ALLAH.
>
>
>                ASTAGHFIRULLAH...
>
>
>
>                1 minit untuk mengingati Allah
>
>
>                Step 1:
>                Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih akan:
>
>
>                *SUBHANALLAH
>                *ALHAMDULILLAH
>                *LAA I LAHA ILLALLAH
>                *ALLAHU AKBAR
>                *ASTAGHFIRULLAH
>                *LAA ILAH ILLALLAH, MUHAMMADUR RASULULLAH *ALLAHUMMA SALLY
>                WA SALLIM
>                WABAA-RIK A'LA SAYYIDINA MUHAMMAD WA A'A-LIHI WA SAHBIHI
>                AJMA-IIN
>
>
>                Step 2:
>                Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat,perkataan
>                demi perkataan
>
>
>                Step 3:
>                Forward email ini kepada kengkawan anda.
>
>
>                Result 1:
>                Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka
>                untuk
>                mengingati,berdoa dan bermunajat kepada ALLAH Yang Maha Esa.
>
>
>                Result 2:
>                Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka
>                untuk mengingati,
>                berdoa kepada Nabi Muhammad Alaihisallam.
>
>
>                Result 3:
>                Dalam masa satu jam sekurang-kurangnya adala kengkawan yang
>                mendoakan kesejahteraan
>                untuk kita dan di AMIN oleh para Malaikat, INSYALLAH
>
>
>                Oleh itu....................duduklah sambil merenungi betapa
>                kekuasaan ALLAH
>                dalam kehidupan kita seharian kerana melakukan segala yang
>                diredhoiNya
>                Bersamalah kita berdoa agar sentiasa di beri nikmat
>                kesejahteraan dan
>                kelapangan akal dan fikiran dalam kita menjalani kehidupan
>                seharian dalam
>                apa jua yang kita kerjakan.

"TOLONG INGATKAN SAYA"

tolong ingatkan saya
andai aku terlupakan Tuhan
dalam kelapangan dan kesibukan
dalam kesenangan dan kesusahan

tolong ingatkan saya
jangan jadi anak derhaka
mak ayah dilupakan jangan
usah diluka hati dan perasaan

tolong ingatkan saya
supaya ingat pesanan guru
bukan sekadar peringatan
tapi tarbiyah berpanjangan

tolong ingatkan saya
dengarlah dan bacalah al-quran
tika radio penuh hiburan
tika tv penuh hindustan

tolong ingatkan saya
di mana islamnya zahirku
jika aurat didedahkan
disingkat, diketat dan dijarangkan

tolong ingatkan saya
jadilah sahabat yang baik
sentiasa memberi peringatan
sentiasa menerima teguran

tolong ingatkan saya
kalau bercinta biar keranaNya
dalam memilih utamakan Iman
kelak ikatan dihindari syaitan

tolong ingatkan saya
hidup ini satu kembara
kutiplah mutiara dalam perjalanan
moga di sana menjadi bekalan

tolong ingatkan saya
diri ini milik Yang Kuasa
kepadaNya jiwa diserahkan
segala-galanya Dialah tumpuan 
There was an error in this gadget

Follow by Email